Nieuws: Concertreis Canterbury

13-8-2019

Op dinsdag 22 oktober 2019 vertrekt het Frysk Fanfare Orkest, omgedoopt aldaar tot het Frisian Symphonic Wind Orchestra, richting Engeland voor een bijzonder samenwerkingsproject. Tijdens deze tournee vinden er 3 bijzondere concerten plaats op unieke locaties. All Saint’s Church – Maidstone, Canterbury Cathedral ter gelegenheid van het prestigieuze Canterbury Festival en the Dutch Church in Londen.

Naast de concertzalen zijn de samenwerkende partners zeker bijzonder te noemen. T.g.v. deelname aan het Canterbury Festival wordt een nieuwe compositie geschreven door John Harle voor sopraansaxofoon en fanfareorkest. Een bijzonder werk waarbij gebruik wordt gemaakt van de vertragende elementen welke ontstaan door de bijzondere akoestiek van Canterbury Cathedral. Daarnaast wordt gebruikt van Cori Spezzati in de stijl van Gabrieli. Het werk wordt gedirigeerd door de componist zelf. Solisten tijdens het festival waar het FFO mee samenwerkt zijn Jess Gillam, bekend van BBC night of the Proms en jong aan stormend talent op euphonium Philippe Schwartz.

In Maidstone gaat het FFO een samenwerkingsverband aan met het Maidstone Wind Symphony, voor deze gelegenheid o.l.v. Samuel Willsmore. Beide orkesten brengen een bijzonder programma waarin vernieuwing, originele werken voor blaasorkest en mooie symfonische arrangementen centraal staan.

Naast de concerten vinden er diverse workshops plaats.

Dit project werd financieel mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Fonds voor Cultuurparticipatie. De nieuwe compositie "The Keys of Canterbury" werd mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân.

Lees voor meer informatie de onderstaande projectomschrijvingen.

Projectomschrijving Nederlands

Projectomschrijving Engels