Nieuws: Kerstconcert

20-11-2017

Het Frysk Fanfare Orkest o.l.v. Jouke Hoekstra met als gast ‘het Odayin Trio’

Over het Odayin trio

Hanke Scheffer (piano) Hrayr Ter-Sargsyan (viool) en Noam Staal (cello) leerden elkaar kennen op het conservatorium van Zwolle in 2015 en spelen sindsdien samen.

Hanke zocht voor haar examen bij ArtEZ een violist en cellist om een werk voor een pianotrio uit te voeren. Zo is het Odayin Trio geboren. Odayin betekent ‘lucht’ in het Armeens. Sinds de oprichting hebben zij al vele concerten gegeven door heel Nederland. Het Odayin Trio won de publieksprijs en de tweede prijs bij het ArtEZ kamermuziekconcours dat in juli 2016 werd gehouden.

Foto: Bemind Fotografie

Tijdens het kerstconcert zal het Odayin trio twee prachtige pianotrio’s laten horen. Een pianotrio is over het algemeen geschreven in de sonate vorm, een driedelige compositie. In de eerste pianotrio’s die zijn geschreven speelde de viool vaak een deel van de melodie met de piano mee, de cello werd gebruikt om de baslijn te versterken. Het Odayin trio zal een pianotrio in C van Mozart (kv 548) spelen. In dit klassieke werk zijn de stemmen goed uitgebalanceerd. Het tweede pianotrio wat het Odayin trio zal gaan spelen is geschreven door de Russische componist Dmitry Shostakovich. Pianotrio no. 1 ook wel Poème genoemd. Shostakovich schreef dit werk toen hij nog student was, dit werk van de jonge componist is zeer romantisch georiënteerd. In tegenstelling tot de klassieke vorm in het werk van Mozart schrijft Shostakovich een eendelige compositie. In het pianotrio no. 1 van Dmitry Shostakovich hoort u een verscheidenheid aan tempi en muzikale karakters.

Het Frysk Fanfare Orkest

Het Frysk Fanfare Orkest speelt een zeer divers programma, zo speelt het orkest een bewerking van de zeer bekende ‘Arrival of the queen of sheba van Händel’. Daarnaast speelt het orkest …In Other Words… een origineel fanfare werk geschreven door componist Marco Pütz. Marco Pütz heeft zich in zijn componeerwijze laten inspireren door Shostakovich.

Door middel van verschillende koralen en prachtige kerstnummers zal het gehele concert een ‘kerstig’ tintje krijgen.

Wanneer: Zaterdag 9 december

Aanvang: 20:00 uur

Entree: € 10,- (voorverkoop); € 12,50- (aan de deur)

Locatie: Koepeltheater Leeuwarden