Nieuws: Dirigent benoemd tot officier

17-12-2018

"Muziekman" Jouke Hoekstra uit Bolsward benoemd tot Officier

Uit het Bolswards Nieuwsblad van 8 december 2018

BOLSWARD "Muziekman" Jouke Hoekstra (70) uit Bolsward is zaterdagavond benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Hoekstra kreeg de onderscheiding in het Koepeltheater in Leeuwarden opgespeld door burgemeester Jannewietske de Vries.

Die locatie is bepaald geen toevallige. Het was namelijk het decor van het jubileumconcert van het Frysk Fanfare Orkest, dat zijn 35-jarig bestaan vierde. Hoekstra is de oprichter en dirigent.

De Bolswarder heeft een lange muzikale staat van dienst. Hij studeerde trompet bij Theo Laanen en Anne Bijlsma en orkestdirectie bij Peet van Bruggen aan de conservatoria te Den Haag en Groningen. Gedurende een periode van 12 jaar was hij als solotrompettist verbonden aan de Koninklijke Militaire Kapel te Den Haag en actief als remplaçant in diverse symfonieorkesten.

Vanuit zijn voormalige functie als leraar klein koper aan de muziekschool te Bolsward, heeft hij mede de grondslag gelegd voor het Frysk Fanfare Orkest (FFO), dat sinds de oprichting in 1983 onder zijn leiding staat. Met het FFO behaalde hij in de concertafdeling fanfare meerdere malen het hoogste resultaat tijdens het Wereld Muziek Concours te Kerkrade. Daarnaast concerteerde hij in het buitenland en zorgde hij voor vele nieuwe composities.

Tevens is Jouke Hoekstra als dirigent verbonden aan het Fries Senioren Orkest. In 1991 werd aan Hoekstra en het FFO de Zilveren Anjer (cultuurprijs provincie Friesland) toegekend.

Nieuwsoverzicht