Nieuws: Galaconcert

20-11-2018

Op 8 december vindt er een galaconcert plaats ter ere van het 35-jarig bestaan van het Frysk Fanfare Orkest. 35 jaar lang bijzondere projecten en concerten in binnen- en buitenland. Hierbij is het FFO en haar oprichter en dirigent Jouke Hoekstra altijd weer op zoek naar vernieuwing in uitvoering, bezetting, composities en samenwerking.

De afgelopen vijf jaar organiseerde het Frysk Fanfare Orkest in Leeuwarden een aantal bijzondere decemberconcerten. Het FFO ging hierbij samenwerkingsverbanden aan met o.a. "Koarbizznizz", Vocaal Ensemble "Eva", organist Jelle de Jong, slagwerkvirtuoos Niek Kleinjan en het pianotrio "Odavin". Diverse vooraanstaande Nederlandse componisten, waaronder Bernard van Beurden, Frans Vermeerssen, Marc van Delft, Lowell Dijkstra, Alexander Comitas, Cornelis de Bondt, Leon Vliex, Hardy Mertens en Chiel Meijering schreven werken voor het FFO. Deelname aan buitenlandse projecten heeft weer geleid tot nieuwe composities van buitenlandse componisten, o.a. Marco Pütz, Luxemburg en Nuno Leal, Portugal.

Internationale waardering

Hoogtepunten zijn daarbij deelname aan wereldmuziekconcoursen (WMC) en open Nederlandse kampioenschappen concertwedstrijden te Kerkrade (meerdere malen hoogste resultaat). Daarnaast deelname aan internationale WASBE conferenties in Manchester, Cincinatti, Oost-Europa en Singapore, Mid Europe Festival Schladming, Sociedade Euterpe Alhandrese Portugal in 2003, 2007 en 2012, Emaju Suvi Estland, Festa dos Tabuleiros Portugal en toekenning van de Zilveren Anjer (cultuurprijs van de provincie Friesland. Sinds de oprichting in 1983 is Jouke Hoekstra dirigent van het orkest en volledig verantwoordelijk voor de artistieke leiding en initiatiefnemer aangaande bijzondere producties. Dankzij hem zijn inmiddels tientallen composities voor het FFO geschreven, die inmiddels door allerlei orkesten worden gespeeld.

Dirigent

Jouke Hoekstra is samen met het FFO veelvuldig initiatiefnemer van diverse multidisciplinaire projecten: jazz en fanfare m.m.v. Talking Cows. Live filmmuziek bij documentaire film de Stenen Man en het Jammerlijck Klaachliet.. Daarnaast samenwerking met sopraanzang, harp, altviool, klarinet, cello, fluit, fagot en hobo met fanfareorkest. In november 2018 vond een bijzonder evenement plaats: "Titus Words Will Take Wing", een Europees samenwerkingsverband tussen het FFO, internationale jonge solisten, Bolswarder en Duitse koren, basisscholen en het voortgezet onderwijs, diverse oorlogscomités en het Titus Brandsma Museum.

Radio en TV

Het FFO tracht aandacht te verkrijgen voor haar doelstelling en werkwijze via radio, televisie en sociale media. In 2005 werd een TV portret gemaakt van het Frysk Fanfare Orkest door Omrop Fryslân. In 2014 werd door Omrop Fryslân een bijzonder december concert uitgezonden. Het orkest wordt tevens veel gevraagd radio opnames te verzorgen met als doel het promoten van de originele fanfaremuziek en heeft een twintigtal CD’s op haar naam staan.

Richetta Manager

8 december heeft het FFO zangeres Richetta Manager te gast tijdens haar galaconcert. Richetta Manager werd geboren in Muskogee Oklahoma en groeide op in Topeka/Kansas. Op 7 jarige leeftijd kreeg ze haar eerste piano en ontdekte daarbij haar liefde voor de muziek. Richetta Manager studeerde aan de Washburn University (Topeka) en de University of Kansas, Lawrence/KS. Typisch Amerikaans omvatte haar klassieke opleiding een breed repertoire, hetgeen naast Klassiek ook Jazz, Pop en Gospel omvatte. Tijdens haar periode in Chicago trad ze solistisch veel op, zong ze in het Chicago Symphonie Chorus. Ze zong solorollen als "Sextus" in La Clemenza di Tito (Mozart) met het Chicago Repertoire Theater.

Daarnaast richtte ze een zangstudio op. In 1982 werd Richetta Manager gecontracteerd bij het "Musiktheater im Revier" in Gelsenkirchen. Daarnaast ontving ze gastrollen bij de Houston Grand Opera, Glyndebourne Festival, BBC, Royal Albert Hall, Concertgebouw Amsterdam, Theater Dortmund, Deutsche Opera am Rhein in Düsseldorf, Theater Würzburg, Polen en Frankrijk. Tot haar klassiek repertoire behoren o.a. rollen als: Elisabetta in "Don Carlo", Tosca in "Tosca", Isolde in "Tristan & Isolde", Ariadne in "Ariadne auf Naxos". Componist Sir Michael Tippett schreef in zijn laatste opera, "New Year" de rol van Reagen voor Richetta Manager. Deze opera wird uitgevoerd in Houston, Texas, Glundebourne en werd tevens opgenomen in de studio van de BBC en uitgezonden in Engeland. Momenteel zingt Richetta Manager veel Jazz, Pop en Gospel.

Aanvang concert 20:00 uur.

Kaarten kunt u reserveren via info@fryskfanfareorkest.nl of via één van onze leden.

De parkeergarage aan de Oosterstraat blijft langer geopend in verband met dit optreden.